Vuggestuen

I vuggestuen er der to stuer: Lilla Perler og de Grønne Perler. Vi har ca. 15 børn på hver stue, i alderen fra 6 måneder op til 3 år.

I vuggestuen lægges der vægt på den tætte kontakt, omsorg, tryghed og struktur.

Desuden arbejdes der med sanser og motorik.

Der er tilknyttet 4 voksne til hver gruppe og alle børn er tilknyttet en primær-pædagog. Primær-pædagogen har den tætte kontakt til barnet og forældrene og deltager altid til forældresamtaler. Der holdes forældresamtaler når barnet har været i vuggestuen i 3 mdr. og inden barnet starter i børnehaven. Det er selvfølgelig altid muligt at få en samtale ved behov.

Der arbejdes med aldersopdelte grupper på tværs af stuerne og emnerne der arbejdes med er:

• Motorik og sanser - Vi leger, danser, bruger lyseffekter, skurer op og ned, high og low arousal, instrumenter, motoriske artefakter og møbler, bare tær, Theraplay og lege med kroppen i fokus. Vi arbejder med alle sanser i apil og gerne gennem forskellige små science projekter også.
  • Spil, rim og remser - I vores samlinger, men også vores aktiviteter gennem dagen, er vi altid igang med at udvikle sprog, gennem leg, rim og remser, samtaler, sang og spil med interessant grafik.
  • Dialogisk læsning - Vi læser bøger, laver fortællinger ud fra plakater, går på biblioteket og leger historier og eventyr. Vi bor lige ved siden af biblioteket, og det er nærliggende at tage imod alle deres dialogiske legeprocesser og tilbud. Vi arbejder særligt fokuseret med de børn som er tosproget, blandt andet understøttet af vores værktøj SprogTrappen.
  • Kreativ - I alle uger af året er der små kreative værksteder/processer. Med fokus på arbejde i fin og grovmotorik, kreation og leg med forskellige materialer. Mange processer udspringer fra vores årshjul og traditioner. Andre af det børnene bliver optaget af, leger og lægger energi i.
  • Natur og udeliv - alle grupper har en turdag, hvor vi cykler. Vi har 2 Christianiacykler med el på, som vi bruger rigtig meget. Vi cykler i skoven, ud i det blå, til søen eller Køge. Vi går lige så ofte ture i nærmiljøet. Her har vi fokus på at følge børnenes opmærksomhed og udvide verden. At tage børneperspektivet, i udvikling og leg er væsentligt for barnets læring - og arbejder for den positive relation, styrker samspilskompetencerne og knytter bånd.
  • Samling hver dag kl. 9.00, hvor vi synger nogle sange og spiser formiddagsmad sammen.