Inklusion i Børnehuset Perlen

I Køge område vest har vi 4 inklusionspædagoger/vejledere tilknyttet.

Disse er med til at arbejde for at alle dagtilbud i området, sikre det enkelte barns muligheder for deltagelse i de sociale fællesskaber, at barnet mødes med anerkendelse og følelsen af værdi, samt sikre at alle børn er i generel trivsel og positiv udvikling.

Inklusion anskuet ud fra Rasmus Alenkærs forståelse, der siger:

"Inklusion er en dynamisk og vedvarende proces, der har til formål at udvikle mulighederne for ethvert menneskes tilstedeværelse i, og udbytte af, samfundets almene arenaer.

I denne proces har man fokus på kvaliteten af det enkelte individs fysiske betingelser, sociale samspil og opgaveløsning inden for rammerne af en valgt kontekst".

I Børnehuset Perlen betyder det blandt andet, at vi ønsker at reflektere sammen over praksis for at sikre kvaliteten over vores indsats og tilbud, vi arbejder effektivt, er kreative - både med børnene men også i vores tankegang, vi er mulighedsorienteret og tilpasser løbende sine aktiviteter, læringsprocesseer og daglige gang til det målgruppen kalder på - og vi er klar til forandring (når forandring kræves).