GĂĄ til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børneperspektivet

📚 Forskning viser, at børn, der inddrages, trives bedre, og at inddragelse af børneperspektiver kan styrke det pædagogiske blik for faglighed og kvalitet, fordi børnene kan give indsigter, man ellers ikke kan få. I Perlen leder vi hele tiden efter hverdagens meningsskabelse igennem børnenes perspektiver. Vi er fælles, og det skal være den bedst mulige tid for vores børn, at være barn hos os.
👂 Arbejdet med børneperspektiver kræver at vi som medarbejdere har mod til at stille vores pædagogik til skue. At vi lytter til hvad børnene siger, og er villige til at bringe børnenes oplevelser i spil i tilrettelæggelsen af vores pædagogiske lærings­miljøer.
🎨 Børns oplevelser og perspektiver er ikke bare værdifulde – de er nødvendige for at skabe et læringsmiljø, der er meningsfuldt og udviklende.

I Perlen tror vi på at sang kan noget særligt!

Sang og musik er naturlige udtryksformer, der skaber glæde, energi og fællesskab for alle børn, og som tilmed har dokumenteret positive sideeffekter på en lang række områder fra indlærings- og koncentrationsevne til sociale kompetencer. Sang og at synge sammen knytter bånd mellem børn og voksne og bygger bro mellem generationer. Det åbner for oplevelser, refleksion, samhørighed og kulturel forståelse i forhold til traditioner, højtider, historie og fælles oplevelser.

Overordnet finder man, at børn, som regelmæssigt synger

  • FĂĄr et mere positivt billede af sig selv og relationen til andre
  • Styrker motorik og koordineringsevne – især nĂĄr sang kobles med fagter, klap mv.
  • Udvikler sprog hurtigere (flere ord) og bedre (udtale)
  • FĂĄr mere lyst til at bruge sproget selvstændigt
  • FĂĄr en oplevelse af at kunne lære
  • Bliver bedre til at rumme egne frustrationer, vente og tage tur
  • FĂĄr en mere udviklet rumlig intelligens
  • FĂĄr en bedre koncentrationsevne
  • FĂĄr et større kognitivt overskud
  • Bliver mere tolerant
  • Bliver bedre til at styre egen stemme 

 

Sang og musik understøtter den pædagogiske faglighed og inddrager arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan. Vi tror på, at glade stemmer + åbne sangfællesskaber + stærk sangfaglighed = varige forandringer. Dagtilbud der vælger at være med i Sangglad har på forhånd besluttet sig for, at de vil skabe en langtidsholdbar sangkultur.

Gennem sang får børn mulighed for nye udtryksformer, at mærke dem selv og være med til at påvirke dagens indhold. medbestemmelse og at alle børn bliver set og hørt, er vigtigt.