Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børn og sansemotorik

Børnehuset Perlen er engageret i og optaget af børns positive udvikling af motorik og sanser. Perlens mål er, at alle børn får lov til at eksperimentere med deres krop, bliver tilpas udfordret og arbejdet med alle sanser. Vi er inspireret af Connie Nissen. www.sansemotorik.dk/ og bruger mange af de lege og aktiviteter hun anbefaler.

Børns og den sansemotoriske betydning:

Børns sansemotorik har betydning for den almene udvikling. Med sansemotoriske træning kan man fx. forebygge og mindske indlæringsvanskeligheder og det kan det være med til at øge koncentrationsevnen. Vores fysiske miljø skal give børnene mulighed for at bevæge sig og samtidigt skal det være inspirerende. Ifølge nyere forskning viser det sig, at børn der bevæger sig meget, også lære mere i de boglige fag end de passive børn.

Sanserne og motorikkens betydning for vuggestue og børnehavebørn:

Når der tales om børns sansemotoriske udvikling er det den bevægelsesmæssige udvikling der menes. Ved at sanse og bevæge sig udvikler barnet sit centralnervesystem (rygmarv, hjernestamme, lillehjerne og storhjerne).

Motorik består af tre elementer: grundmotorik, grovmotorik, finmotorik og disse elementer hænger uløseligt sammen. Hvis barnet ikke har udviklet sine sansemotoriske evner, kan det føre til vanskeligheder for det enkelte barn. Disse vanskeligheder kan være: sprog, indlæring, socialisering, adfærd (fx hyper/inaktivitet), opmærksomhed, koncentration, bevægelse og psykisk/fysisk balance.

Grovmotorik er betegnelsen for bevægelser hvor de store muskelgrupper som skulder, albue, hofte og knæled bliver brugt. Grovmotorik benyttes fx ved at rulle, krybe, gå, hoppe, løbe og balancere.

Finmotorik er betegnelsen for bevægelser hvor de små muskelgrupper som fodens, øjets, mundens og mimikkens led og muskler, bliver brugt.