Esmiley rapport og Perlens måltidspædagogik

Det pædagogiske måltid i Perlen

Vi ser det pædagogiske måltid, som tidspunkter på dagen hvor fælles kulturdannelse, samtale og nærvær kan være i fokus.
Det pædagogiske måltid giver mulighed for, at børnene øver sig indenfor den sociale udvikling og udvider personlige kompetencer. Her beskæftiger vi os med sprog, selvhjulpenhed, præsentation af varieret kost og måltidskultur, samt forskellige smags- og sanseoplevelser.

God og varieret mad, der nærer børns voksende kroppe, er en vigtig del af deres trivsel, udvikling og sundhed. Mad handler også om omsorg, tryghed og tilhørsforhold. Mad giver os oplevelser og nydelse, stimulerer vores sanser og er ofte det, der samler familier i dagligdagen.

I Perlen sigter vi efter at alle børn føler sig inkluderet i fællesskabet ved måltider. Vi sidder i små grupper, med en voksen ved hvert bord. Vi skiftes til at dække bord, vi har rim og remser inden start. VI arbejder med selvhjulpenhed, selv at øse op, bestemme portioner, indhold, hente nyt mad fra køkkenet, foreslå mad man kunne tænke sig en dag kom på menuen.

Vi arbejder også med madmod. At turde sanse, smage, afprøve nye retter, konsistenser, farver og ingredienser. At rose og anerkende når der tages nye skidt indenfor måltider, også at kunne rumme, hvs et barn skal vænne sig meget langsomt, til ny mad.

Læs mere om det gode måltid her:

I Perlens køkken står Therese.

Therese er vores allesammens madmor, hun har været i Perlens køkken i rigtig mange år og kender hver en voksen og barn i huset. Hun sørger for alle vores daglige måltider, som er bundet op på:

• Morgenmad kl.06.30-07.30
  • Frugt kl.09.00-09.20
  • Frokost kl.10.45-11.15/30
  • Frugt kl.14.00-14.30

Therese bager brød til hele huset, både til formiddag, frokost og eftermiddag. Hun tilbereder og serverer retter med et stort indhold af grøntsager, og har derud over: en dag med grød, en dag med suppe, en dag som er kødfri.

Et typisk måltid i Perlen:

mad

KontrolRapport_0.pdf

Shape Created with Sketch.