Vi er et lille trygt integreret dagtilbud med plads til 70 børn, der er fordelt på tre vuggestuegrupper og tre børnehavegrupper.
I vuggestuen er der ca. 30 børn fordelt på tre stuer: De grønne perler, de lilla perler og storbørnsgruppen i vuggestuen. Børnene er i alderen 8 mdr. til 3 år.
I børnehaven er der ca. 40 børn: De røde perler, de gule perler samt en storbørnsgruppe: Orange perler.
Storbørnsgruppen som er 16 børn i børnehaven i år, er førskolebørnene, som størstedelen af ugens gang er i egen gruppe.
Vi har nogle skønne lokaler, som vi er ved at få opdateret med inventar, maling, legemiljøer, kreativitet og Sangglæde.
Børnehuset Perlen er Sangcertificeret i 2022 samt recertificeret i 2025 ved https://sangglad.dk/.
Vi arbejder med stemning, udtryk, sang, bevægelse. Vi er optaget af at tale og synge i toner, der skaber tryghed, spænding, leg, glæde - high og low arousal. Vores vigtigste arbejde i SangGlad profilen, er at alle børn oplever alle overgange med ord på: Vi synger når vi skal på badeværelserne, til frokost, i garderoberne og ud på legepladsen/tur. Vi ved at anvisninger er nemmere, og sjovere at være i som børn - når den skrappe stemme ikke fylder, men guidningen gennem sang bliver implicit og tydelig.
Vi vil gerne understøtte udviklingen af resiliente børn, der er trygge og tillidsfulde i relationerne med andre børn og os voksne. Vi ønsker at de får så mange deltagelsesmuligheder og demokratiske oplevelser af deres liv i dagtilbud, som de kan rumme - med tilpas udfordring og udvidelse af verden.
Vi har derfor stort fokus på fællesskabende leg, med bevægelse og indbyggede "opgaver" som kræver samarbejde og afkodning. Legen er så vigtig, for at børn kan lære afkodning og afstemning: af mennesker, trafik, dyr, lyde, lys/mørke etc.

Sang er en gave vi kan give til vores børn
Hvis I som forældre har sunget for jeres børn, ved I allerede, at børnene er fuldkommen ligeglade med, om teknikken er helt i orden og der er fod på fraseringerne. Det er alt muligt andet der er på færde, når det lille barn insisterer på, at I synger Mariehønen Evigglad for femte gang i træk, eller når det er utænkeligt at lægge sig til at sove, uden at have sunget Bjørnen Bjørns godnatsang.
Det er nærværet, trygheden i det genkendelige, succesoplevelserne når rimene og rytmerne er en genvej til at mestre sproget og hundredevis af andre facetter, der tilsammen gør sang til noget, som næsten alle børn reagerer på med glæde og nysgerrighed.
Sang og musik er naturlige udtryksformer, der skaber glæde, energi og fællesskab for alle børn, og som tilmed har dokumenteret positive sideeffekter på en lang række områder fra indlærings- og koncentrationsevne til sociale kompetencer. Sang og at synge sammen knytter bånd mellem børn og voksne og bygger bro mellem generationer. Det åbner for oplevelser, refleksion, samhørighed og kulturel forståelse i forhold til traditioner, højtider, historie og fælles oplevelser.
Overordnet finder man, at børn, som regelmæssigt synger:
Får et mere positivt billede af sig selv og relationen til andre
Styrker motorik og koordineringsevne – især når sang kobles med fagter, klap mv.
Udvikler sprog hurtigere (flere ord) og bedre (udtale)
Får mere lyst til at bruge sproget selvstændigt
Får en oplevelse af at kunne lære
Bliver bedre til at rumme egne frustrationer, vente og tage tur
Får en mere udviklet rumlig intelligens
Får en bedre koncentrationsevne
Får et større kognitivt overskud
Bliver mere tolerant
Sang og musik understøtter den pædagogiske faglighed og inddrager arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan. Sangglad Mini er udvikling i praksis: på gulvet sammen med de små børn og deres voksne. Vi tror på, at glade stemmer + åbne sangfællesskaber + stærk sangfaglighed = varige forandringer.
Dagtilbud der vælger at være med i Sangglad har på forhånd besluttet sig for, at de vil skabe en langtidsholdbar sangkultur. I samarbejde med en sangkonsulent fra Sangens Hus arbejder hele medarbejdergruppen på at forankre nye færdigheder og viden, så man ved projektperiodens afslutning kan forsætte sin sangprofil ved egen kraft.

Udover Perlens SangGlad certificering, har vi også fokus på børns sansemotoriske udvikling.
Igennem guidning, støtte og tilpas udfordring af børnene, skaber vi daglige læringsmiljøer, der indbyder til aktiv leg og brug af alle sanser. I vores fysiske indretning tænker vi også bevægelse og æstetik ind. Vi er glade for, at være ude på vores store fælles legeplads, hvor der er plads til forskellige udfoldelsesmuligheder og mere sanselig fordybelse i vores sansehave. Vi har et rigt nærmiljø som vi benytter hver dag, på vores gåture eller når vi er ude og kører tur på vores to christianiacykler. Vi samarbejder desuden med naturskolen, biblioteket og andre institutioner i området.

I Perlen arbejder vi med primærpædagogik, hvilket betyder, at når jeres barn begynder, bliver det tilknyttet en bestemt voksen. Det er den voksne der har den tætte kontakt til jer som forældre, vi ved fra erfaringer, at det giver jeres barn en tryghed og gør jer som forældre mere trygge i dagligdagen.
Medarbejdergruppen i Perlen består af vores dagtilbudsleder og 22 pædagogisk uddannede medarbejdere, 1 ressource pædagog og 1 inklusionspædagog som er tilknyttet huset hver anden uge. Vi har en køkkenleder som er uddannet kok, der sørger for økologisk, sund og nærende mad til alle i Perlen.
Vi vægter børns udvikling af stærke og tolerante venskaber og fællesskaber højt, og arbejder dagligt på de gode relationers blomstring og legens udvikling gennem samspil og deltagelsesmuligheder for alle børn. Det er drønvigtigt at lege, så det øver vi voksne os også på, sammen med vores Perle børn. Vi har både aktiviteter der ligger fast på dage: udflugter, leg og bevægelse, Sangglad med plejehjemmet, naturskolen, biblioteksture, båldag med mere, og temaer som vi arbejder med over laang tid. Disse er udsprunget fra Læreplanerne, og er nøje udvalgt med henblik på styrkelse af forskellige kompetencer hos vores børn. Det være sig Natur udelv og Seience eller Social udvikling. I vil som forældre hver december, modtage næstkommende årshjul, med temaer, kommende arrangementer, højtider og traditioner.
